woensdag 12 juli 2017

My cities (not incl. Belgium)

Na een dik half jaar nog es bloggen. Over iets met reizen dan nog wel (ik ben niet echt een globetrotter). En om het helemaal mineur te maken: zonder foto's. Maar ik heb gewoon zin. En ondertussen heb ik toch wel wat steden bezocht om m'n favorieten te kunnen noemen. Hier komt-ie. Niet in volgorde maar ongeveer eigenlijk wel.

1. Parijs:
Parijs heeft z'n hoogste ranking te danken aan het feit dat ik er al zo'n -tig ben geweest en tja, what can I say?, ik word bij elk bezoek steeds meer en meer verliefd op die stad. Je hebt er voor ieders wel wat, en voor mij als kunst-, food-, boeken-, muziek-, modeliefhebber is Parijs het Walhalla voor ongeveer alles wat ik tof vind. I love the Parisienne style. De nonchalance. Alleen aan die wc's mogen ze iets doen.

2. Tokyo:
Ik ga dit jaar voor een tweede keer weer naar Japan omdat Tokyo nu eenmaal zo'n stad voor me werd die ik vorig jaar met moeite kon verlaten. Als je vriendelijkheid wil leren kennen: ga naar daar. Ik voel me een Japanner in een donkere huid, opgevoed in het Westen. ;-) Wat zij leuk vinden, vind ik ook. Hun cultuur spreekt me gewoon heel erg aan en vandaar dat ik heimwee naar Tokyo heb waar niks te gek, te schattig of te kalm kan zijn.

3. Barcelona:
Barcelona is een openluchtmuseum, van moderne/hedendaagse kunst. Dus als moderne/hedendaagse kunstliefhebber kon ik niet anders dan een knieval maken voor Barcelona, Buiten Firenze heb ik in alle steden op m'n lijst op m'n ukkie, ene allene, vertoefd. En ben dus op m'n ene allene daar van kunstplek naar kunstplek getrokken. Onverzadigdbaar. En dan ik nog niet alles gezien hebben.

4. Firenze:
Twee keer in groepsreis gedaan op tienerleeftijd. Maar ik was al heel jong into art. Tuurlijk: Rome is groter en diverser maar als je, zoals ik - zeker toen - voor de kunstschatten gaat is Firenze ook zo geweldig als wat. Én je hebt daar het Uffizi. Hét Uffizi.

5. Amsterdam/Berlijn:
Moeilijk keuze tussen die twee. Er was een tijd dat ik zo vaak naar Amsterdam ging, ik zou er een toerist kunnen rondleiden, zeg maar. Die stad is gewoon geweldig, de sfeer, de straten etc. en het Stedelijke Museum (om het maar niet over het Rijksmuseum te hebben), een must.
Slechts eenmaal in Berlijn geweest. Wel drie volle weken. En als je drie weken in een stad vertoeft, kan je een stad ook best leren kennen. Berlijnse musea (ik ben er niet een keer teleurgesteld na alll die musea die ik er heb bezocht), resto, parken etc. zijn ook top. En toch, toch blijven de mensen er zo bescheiden (iets wat je ook in Tokyo ziet).

Ik heb er dus stiekem een top 6 van gemaakt. Als ik mezelf als beste vriendin zou hebben zou ik vooral die steden aanraden. En ook Istanbul. Met een Turkse gids, om maar niet verloren te lopen. :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten